Sketchup bestand importeren in Lumion
Lumion werkt samen met een enorm aantal 3D Design software producten. Hieronder volgt een selectie van een aantal 3D Design producten. Klik op het logo voor de bijbehorende productpagina. Dit overzicht zou nog veel groter kunnen zijn omdat Lumion universele bestandsformaten ondersteunt als DWG, DXF, DAE, FBX, 3DS en OBJ.
Bij het importeren van het Sketchup bestand in Lumion Is het belangrijk dat je in Sketchup al alle materialen hebt toegekend. Zodra het bestand is geïmporteerd zie je meteen dat Lumion van deze materialen een realistische uiterlijk heeft gemaakt. Zelf liep ik tegen een probleem aan dat mijn huizeblok doorzichtig was, wanneer je in het gebouw stond waren alle 4 de muren van baksteen. Ook gebouwen moeten dus vanbinnen een kleur krijgen in je 'werkprogramma' om vervolgens een realistisch beeld te krijgen in Lumion.
Het is belangrijk om te weten dat Lumion geen Bouwprogramma is, je kunt alleen de visualisatie optimaal bewerken. Het is dus goed om te weten dat de gehele tekening kant en klaar moet worden geïmporteerd naar Lumion.
De basis begint bij het inladen van je ontwerptekening, in dit geval het Sketchup bestand.
Tip: Probeer bij het inladen zo dicht mogelijk bij de X/Y/Z as het bolletje van je tekening te zetten.
Je model relinken heb ik vooral in het begin veel gebruikt. Je kunt dan in je oude bestand dingen veranderen, deze relinken in Lumion en je huidige gemaakte werk gaat niet verloren en alles wat je nieuw hebt getekend wordt toegevoegd in je bestand.
Hier omschreven hoe het werkt, er zijn twee manieren, een zelfde naam van je bestand relinken (vooral voor het gehele ontwerp gebruikt) en één met een nieuwe naam (vooral gebruikt om nieuwe dingen toe te voegen.)
METHODE 1. Build -modus -> Re-Import Model knop
1. Selecteer de kleine ronde object Icoon van een geïmporteerd model. De originele locatie en naam van het geïmporteerde bestand wordt weergegeven wanneer de muiscursor het kleine ronde objectenpictogram overlapt .
2. Klik op de knop Model opnieuw importeren .
METHODE 2. Build- modus -> (ALT) + Modelknop opnieuw importeren -> Houd de (ALT) -toets ingedrukt en klik op deze knop om handmatig de locatie / naam van het bestand te selecteren. Gebruik deze methode als de bestandsnaam of -locatie is gewijzigd.
METHODE 3. Materiaal bewerken ->Contextmenu -> knop Materiaaleigenschappen -> Model herladen : met deze functie kunt u het model waarvan het materiaal dat u bewerkt, opnieuw importeren / opnieuw laden.
Materialen toekennen
Er zijn oneindig veel mogelijkheden binnen Lumion om materialen toe te kennen. Lumion heeft een duidelijke bibliotheek met allerlei verschillende mogelijkheden. Het is zelfs mogelijk om je eigen materiaal te importeren in het programma, dit kun je bijvoorbeeld doen met Substance ART Station. Ik heb hier niet voor gekozen omdat dit niet belangrijk was voor ons onderzoek. Let wel op dat dezelfde materiaalsoorten niet apart ingesteld kunnen worden. Dus wanneer je het trottoir van het park een zelfde kleur hebt gemaakt als een trottoir langs de rijweg, kun je in Lumion dit niet twee verschillende materialen geven.
Hieronder laat een filmpje duidelijker zien dan foto's, hoe het werkt om objecten een materiaal te geven en hoe deze aan te passen.
Het was even uitzoeken hoe je een gazon moest creeren (volledig naar wens). Want dit materiaal kun je ook in de standaard vinden van Lumion. Echter is het zo dat wanneer je bollen in je gazon wilt hebben of de lengte van je grasspriet hoger of lager, of een bepaalt percentages aan kruiden wilt hebben je het materiaal gazon op een andere manier moet toekennen.
Eerst ga je naar het materiaal toe en kiest dan voor Landscape vervolgens ga je naar.. en dan krijg je een keuze menu om je gazon volledig naar jou wens aan te laten passen.
In dit filmpje zie je de stappen uitgelegd.
Stap 1. Eerst klik je een materiaal aan en vervolgend krijg je het keuzemenu te zien. Kies hier voor landscape en klik op het vinkje rechtonderin.
Stap 2. Ga nu naar 'Landscape' en je zult een menu krijgen, vervolgens klik je op 'grass'
In dit menu kun je alles van grasspriet tot grasveld kunt aanpassen.
Een andere en simpele uitvoering is ook mogelijk. Klik dan bij de materialenbibliotheek op 'Nature' en dan de bovenste gras. Hier zie je verschillende mogelijkheden om een grasveld te creëren. Dit materiaal kun je alleen niet geavanceerd veranderen.
Componenten importeren
Lumion is geen programma om in te bouwen, wel kun je van de componenten (welke ik in dit geval heb gemaakt in Sketchup) een object toevoegen uit de Lumion bibliotheek. Zo kun je op een snelle manier bomen, lantaarnpalen enz. plaatsen.
Belangrijk is dat de componenten in 1 laag staan en dat alleen deze laag wordt geïmporteerd in Lumion, zonder de rest van je tekening.
In Lumion importeer je op dezelfde wijze deze laag als een tekening importeren.
Je krijgt nu alleen de componenten laag.
Dan klik je op het bolletje en volg je deze stappen.
Extra -> place item on nodes -> place current tree on nodes.
Hij zal nu de bomen op al jou gemaakte componenten plaatsen die je hebt geselecteerd in de bibliotheek.
In dit filmpje wordt op een eenvoudige manier uitgelegd hoe het werkt.
Werken met licht
Voor een optimale beleving van je projectgebied kun je verlichting toepassen. In de standaard van Lumion kun je alles uit eigen bibliotheek aan en uitzitten d.m.v. het bolletje van het object. Helaas moet dit van iedere object apart.
Nachtactivering: alle lichten met de eigenschap ' Aan ' schakelen tegelijkertijd in bij zonsondergang (ideaal voor bijvoorbeeld straatverlichting). Alle lichten met de eigenschap ' Willekeurig ' schakelen op een willekeurig tijdstip rond de zonsondergang in.
Video's / foto's maken én renderen
In Lumion is het mogelijk om je eigen film van het projectgebied te maken. Je kunt zowel buiten de gebouwen als in de gebouwen de film creëren.
Stap 1 - Ga naar pictogram Movie welke rechts onderin in beeld staat, klik vervolgens op een leeg vakje en dan op movie.
Je krijgt nu een beeld te zien van je projectgebied. Stap 2 - maak een pad door je projectgebied door overal een foto te maken (hoe meer foto's je maakt hoe mooier je film wordt.)
Zodra je film is gemaakt zijn er verschillende opties, je kunt effecten in je film toevoegen, mensen/auto's laten bewegen enzovoorts.
Als laatste kun je je film renderen en opslaan zodat je de film nu ook kunt afspelen op een andere computer.
Maak jouw eigen website met JouwWeb